Doncs sí, un troçet del meu sàhara. Perquè a vegades les coses són diferents depenent dels ulls que les miren. Només vol ser allò que pugui ser, sense representar res, ni a ningú, només reflexions, impressions i records, amb tendresa però lluitant. I, sí: un troçet, ja sé que pot fer mal d'ulls però després de tants anys...amb "ç" és més petit, és més meu, m'agrada i perquè em dóna la gana que per alguna cosa és el meu bloc!)
20 d’octubre 2008
Canvi d'hora: IMPORTANT
La película: CARIBEÑOS DEL SÀHARA serà a les 22,30 al cinema Truffaut.
14 d’octubre 2008
caribeños del sahara
Com a projecte de cooperació internacional, 2000 estudiants sahrauis han realitzat estudis secundaris i universitaris a Cuba. Caribeños del Sàhara és un viatge des de les dunes dins a la costa del Carib, de les jaimes a les universitats multiculturals cubanes.
Al cinema Truffaut. Us hi esperem a totes i tots. L'entrada és lliure.

12 d’agost 2008
estiu sahraui

I com cada estiu molta calor, molt anar amunt i avall, buscant la fresca i intentant passant-s'ho d'allò més bé. I sort en tinc d'elles perquè m'ajuden molt i es porten molt i molt bé, tot i que de vegades ens enfadem i cridem, però això és el que fa la confiança.01 de juliol 2008
JA ELS TENIM AQUÍ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
16 de juny 2008
Enyorança
Ja sé que no és època d'anar als campaments, de fet amb la calor que estan passant allà anar-hi seria una bestiesa, i de fet, falta menys d'un mes per poder abraçar als millors ambaixadors de la causa, i de fet quan siguin aqui ja estaré entretinguda anant amunt i avall per tal d'aprofitar cada instant dels que estan aqui la meva estimada Zagma i la Maria (que serà per ella l'últim any). I tots els demés que vindràn a la zona, els que coneixo d'altres anys, com la Buha, els Mohamed's, el Sidhamad, la Galuha, la Faida, l'Ahmed, la Hurriya, i els nous i noves que haurem de conèixer i serà un plaer de ben segur, la Tutu, Toufa, Nafai, etc....Estic embaraçada i això em farà estar una època llarga sense baixar i d'aquí tanta enyorança. Tot i que és una nova ètapa de la meva vida i evidentment molt feliç, i això no m'ho treu ningú, però penso en els campaments, en lo enganxada que estic de baixar, de passar uns dies allà i tenir contacte amb tota aquella gent que m'han aportant tant.... moltes vegades sense saber-ho, sense ni imaginar-ho. Tots aquells i aquelles que m'han fet una mica més feliç, a vegades en moments complicats quan la pèrdua de ma mare encara era massa recent. Tots els que m'han acollit com una més de la familia i als que realment considero la meva veritable familia. Perquè sempre he pensat que l'amistat desinteressada és lo millor del món i de fet hi ha moments que no es poder oblidar al voltant de les brases del carbó, anant a dur menjar a les cabres, ballant amb la melfa mal posada, i rient per qualsevol bestiesa a les 2 de la matinada dins una jaima...

05 de juny 2008
festes i festivals al Sàhara Ocupat
Des de l'arribada de Mohamed VI el Marroc va començà a vendre al món la imatge del canvi democràtic, per tal de passar pàgina d'un règim on no ha canviat res. Segueixen les detencions il·legals en contra la llibertat d'expressió, amb les seves conseqüents tortures, la familia reial és intocable, sagrada. On tant el ministre d'interior, d'exterior, de justícia i el primer ministre són nombrats a dit directament pel rei, sense basar-se en cap cas en els resultats de les eleccions, que en diuen democràtiques, però que de fet són per rentar-se la cara a nivell internacional.El tema del Sàhara era intocable, però ara es pot parlar del conflicte però sempre dins de la marroquinitat del territori. I totes les entrevistes, programes de televisió, etc, comencen criticant Algèria i al Polisario, i acaben recolzant totalment una autonomia que ningú sap realment com està plantejada, només passant per la sobirania del Marroc.
Per això no, és curiós que últimament s'estan celebrant tota mena de coses al Sàhara Ocupat. Hi ha festes gratuites per al públic en general, concert, xerrades, fins hi tot fa uns dies han montat un Festival de Cinema, volent copiar el FiSahara... El règim està fent que qualsevol excusa sigui bona per tal de montar un acte lúdic en que que participi la gent del carrer, vestits amb la darráa i la melfa típiques dels sahrauis, això sí: sempre amb un munt de banderes marroquís amenitzant la vetllada.
Fins hi tot l'altre dia per la televisió marroquí que emeten unes hores des de l'Aaiun vaig poder veure un concert on cantaven les de l'aserejé.... Ja que, utilitzen alguns grups espanyols per atreure la gent.
Sembla que el govern marroquí vol tenir entretenida la gent i pensa que potser amb tota la varietat que els hi ofereix la gent estarà callada o almenys no faran tant d'enrenou...
Però realment estan dels tot equivocats, el Sàhara ha estat, és i serà sempre dels i les sahrauis. I això no ens ho faran callar ni a nosaltres ni a ells.
SÀHARA LLIURE!!!! SAHARA HORRA!!!!
VISCA EL POBLE SAHRAUÍ, FINS LA VICTÒRIA
KUL ALWATAN AU AXAHADA (TOTA LA PÀTRIA O EL MARTIRI)
01 de juny 2008
gràcies al sàhara
Fa temps que tinc el bloc una mica (força) abandonat, i ja fa dies que penso que potser seria hora que hi poses remei, a més ja fa dies que algú que aprecio molt m'ho ha dit, per això vull intentar de tornar a publicar amb més freqüència. Aquest algú és l'Alba i per això m'animo a tornar a publicar amb més freqüència i no deixar morir el bloc.Hi ha molts moments agradables, moltes estones de complicitat amb molta gent que val la pena, no vull anomenar ningú perquè seria tanta la gent... que segur que m'oblidaria d'algú. Des del companys i companyes de Girona, passant per L'Hospitalet, Mataró, l'Empordà, Barcelona, Lleida... gent que potser no hagués conegut, potser per la distància, potser per edat, etc. Però m'alegra d'haver conegut i tenir-hi contacte, encara que amb alguns sigui en moments puntuals.
I no em vull deixar als i les sahrauis que han anat passat pel meu camí, són molts i moltes, a part de la mainada que marca molt als estius, hi ha tots aquells que han apostat per poder trobar un altre sentit a la seva vida, aportant a les seves jaimes una mica de comoditat podent enviar diners, tot i les dificultats de fer papers, de trobar feina, de trobar el seu espai en una societat que no és la seva.
L'altre dia vaig conèixer algú, que només amb un primer contacte vaig poder intuir la bellesa interior que té, perquè hi ha gent que es nota, que és transparent i em dóna la sensació que aquesta sahraui, la Xakruda, és així. Sencilla, molt agradable i amb una tendresa que ilumina el seu rostre quan somriu, i fa que al seu costat parlant amb ella em sentís afortunada i recordés tota la gent que he anat coneixent amb el temps de lluita per la independència.
04 de maig 2008
TOTS AMB EL SÀHARA

¡ÚNETE CON TU FIRMA!
Manifiesto
Los participantes de la 5ª edición del festival del Sahara hemos estado en uno de los campamentos de refugiados saharauis donde se vive un drama humanitario.
La situación empeora año tras año. El proceso de paz está bloqueado y eso afecta especialmente a los más débiles. Mujeres, niños y ancianos. Hay 200.000 personas que fueron españolas abandonadas en el desierto desde hace 33 años.
Es urgente que la ciudadanía ayude a devolver la libertad a el pueblo saharaui. Por eso pedimos al gobierno de España que reconozca el status diplomático del frente polisario.
Hoy se pone en marcha una plataforma de recogida de firmas para conseguir que esto sea posible entre todos.
Firmado:
Los miembros de la plataforma TODOS CON EL SAHARA
18 d’abril 2008
11 d’abril 2008
CONCENTRACIÓ 15 ABRIL BARCELONA
Per això, cal que ens fem sentir: Tots i totes davant del Palau de la Generalitat de Catalunya, espero que la resposta sigui massiva.
Deixo el comunicat:
CONCENTRACIÓ DEL 15 D'ABRIL A LES 7 DE LA TARDA, DAVANT EL PALAU DE LA GENERALITAT, PEL DRET A L'AUTODETERMINACIÓ DEL POBLE SAHRAUÍ, CONTRA LA PROPOSTA D'AUTONOMIA I CONTRA ELS QUE LA RECOLZEN
A raiz de las declaraciones del presidente de la generalitat de Catalunya el Sr. Jose Montilla a la agencia oficial marroquí MAP:
"El presidente de la Generalitat catalana, José Montilla, calificó de "avance sustancial" la propuesta de autonomía planteada por el Gobierno marroquí para solventar el contencioso del Sáhara Occidental. La iniciativa propone una amplia autonomía para la región, aunque permaneciendo bajo soberanía marroquí.
Montilla destacó que "las partes tienen cada vez más interés en solucionar este conflicto sobre la base de un acuerdo en el marco de la legalidad internacional".)
La Asociación de inmigrantes Saharauis (AISAC) y el movimiento solidario con el pueblo Saharaui convocan una concentración el próximo martes 15 de abril a las 19:00, frente a la sede de la Generalitat de Catalunya, en la plaza Sant Jaume, para denuciar y rechazar las citadas declaraciones y recordar al Gobierno de la Generalitat que el conflicto Saharaui, es un litigio de descolonización de los pueblo, tal y como figura en todas las cartas y resoluciones de las Naciones Unidas.
Es también interes, de los convocantes, resaltar que es la primera vez que una autoridad de la Generalitat, se pronuncia en favor de una propuesta, que no respeta la legalidad ni el derecho internacionales y que viola todas las resoluciones internacionales que exigen la autodeterminación de la población Saharaui, cuya ejecución inexorablemente tiene que ser por la vía democratica, y no mediante soluciones enlatadas, que no contemplan la decision y el sentir del pueblo Saharaui
Con estas declaraciones el Sr. Montilla ignora el sentir generalizado de la sociedad civil Catalana que día tras día muestra su apoyo al pueblo Saharaui y su rechazo a las violaciones, abusos y atropellos que cometen las autoridades marroquies en los territorios ocupados.
Igualmente, los convocantes solicitan al movimiento solidario con el Sahara, emitir comunicados de apoyo al derecho de la autodeterminación del pueblo Saharaui y condenando las violaciones sistemáticas de los derechos humanos . que ejercen las autoridades Marooquies
24 de març 2008
15 de gener 2008
EL MUR DE SORRA, un reportatge del 30 minuts de TV3

A la tenda de campanya habilitada per a la festa del retrobament, Mohamed reconeix emocionat: "En aquesta vida, només em faltava tornar a veure el meu germà, a qui admiro, però no podrem viure junts fins que aconseguim la independència. Abans no podrà ser".
El drama dels germans El-Halem és el mateix que viuen la major part de les famílies saharauis. Després de la Marxa Verda, organitzada pel rei Hassan II el 1975, les sorres del desert de l'antiga colònia espanyola del Sàhara Occidental van ser l'escenari d'una llarga guerra de 16 anys, entre l'exèrcit marroquí i els guerrillers del Front Polisario.
La firma d'un alto el foc el 1991 havia de donar pas a un referèndum d'autodeterminació, supervisat per les Nacions Unides, en què el poble saharaui decidís el seu futur. Però, avui, 16 anys després, el conflicte no té encara perspectives de solució, malgrat les rondes de converses que mantenen des de fa un any representants marroquís i saharauis a la localitat de Manhasset, als Estats Units, i que es van reprendre el 7 de gener.
Hudda té 14 anys i, com molts joves saharauis, va néixer al campament de refugiats. D'aquí a pocs dies deixarà els seus pares durant uns mesos per passar l'estiu amb una família d'acollida a Catalunya. El dia abans de la seva partida, el seu pare, que va combatre amb el Polisario, ha volgut portar-la a visitar un lloc molt especial. Un museu on es conserven moltes de les armes utilitzades durant la guerra. Davant d'un Kalaixnikov com el que ell mateix va utilitzar, explica: "Per mi i els meus fills no hi ha res més que això: o independencia o haurem de tornar a disparar un altre cop."
Aminettu Haidar, de 38 anys, mai ha visitat els campaments de refugiats, on viuen alguns dels seus familiars. Ella es va quedar a El-Aaiun, la capital de la zona, sota administració marroquí, l'anomenat Sàhara Útil, ric en fosfats i pesca. El seu treball com a defensora de drets humans l'ha portat uns quants anys a la "Presó Negra", i al seu cos encara hi queden les seqüeles de les tortures que va patir.

Històries humanes, en un cantó i l'altre del mur, que posen cara i ulls a aquest conflicte gairebé oblidat a les sorres del desert, i que ja és un dels més llargs de la història contemporània.
Un reportatge de Padro Barbadillo i Ricard Belis
Més informació a 30 minuts
28 de desembre 2007
PROU REPRESSIÓ!!!
MÉS VIOLACIONS DELS FRETS HUMANS AL SÀHARA OCCIDENTAL
DESGRACIADAMENT ENCARA REBEM INFORMACIONS DIÀRIES COM AQUESTA
HEM D'ATURAR-HO COM SIGUI
FES-HO CÓRRER
Els cossos de seguretat i d'intervenció ràpida van carregar brutalment contra els manifestants. Aquesta intervenció va fer que la població saharaui a la ciutat del Aaiún respones immediatament en la majoria dels barris de la ciutat, amb banderes del Front POLISARIO i eslògans a favor de la independència del poble sahraui. Les autoritats del Marroc alhora van continuar amb la repressió durant tota la tarda en diferents barris de la ciutat. El resultat fóu el següent:
Cases saquejades: les autoritats durant la seva intervenció van saquejar desenes de cases en el barri de Maatala, en l'avinguda del Maghreb Arabe i al barri Linaach.
La llista de ferits ha estat molt elevada:
- Bacha Babeit: una fractura en la pierna
- Salha Mohamed Bachir Butanguiza
- Mahfud Baiba Cherif
- Mailamnin Hamdi Suayah
- Fatma Sueyah
- Tfarrah Rayas
- Lhafed Rayas
- Bacha Rayas
- Larosi Dah: fue torturado y arrojado en las periferias de la ciudad cerca del río Saguia El Hamra , luego fue ingresado en el Hospital en calida de detenido
- Jadija Moulay Al
- Suadu Sidi Haiba
- Zahra Mulay Ali
- Salam Lakuara Almadkuri
- Lamina Lakuara
- Taghla Butanguiza
- Aicha Rayas
- Zahra Rayas
- Enguia Rayas
- Naya Rayas
- Jaya (madre de la familia Rayas )
- Mbarka El Aud
- Baba Chiaa
- El Ghalia Zraibiaa
- Sidi Mahmud Lajlifi
- Simu Haddi
23 de desembre 2007
Viatge al Sàhara (2)
Un mes al Sàhara dóna per molt, són molts dies per visitar els diferents projectes que em portaven allà però també per conèixer molta gent. I ara trobo a faltar els moments de conversa, de fer el te tranquilament a la jaima i d'estar sempre envoltada de gent. I encara em costa poder-me sentar tranquilament davant l'ordinador i analitzar tot el que viscut allà, i a més posar-me al dia de totes les informacions que han anat aparaixent mentre era fora, però mica en mica....
18 de desembre 2007
Viatge al Sàhara (1)
He estat un mes sencer al Sàhara, del 16 de novembre al 15 de desembre i la veritat és que s'ha passat molt ràpid. De fet és una sensació extranya perquè quan era allà semblava que feia molt de temps que hi era, però a la vegada els dies passaven volant. La desconecció ha estat total, des del primer dia que vaig cambiar de xip amb una rapidesa tremenda i em vaig adabtar molt facilment.
A més arribo en un moment en que la nostra societat és de bojeria, surto al carrer i veig la gent que van amunt i avall pels carrers de les ciutats, les llums de Nadal, el consumisme que ens porta a ser feliços per obligació, les felicitacions a gent que no hi ha contacte durant l'any i els regals que no serveixen per res, perquè de fet ja tenim de tot. És l'absurd de la societat.Però poc a poc m'hauré d'anar adabtant, i també m'hauré de posar al dia del que s'ha anat fent per aquí i del que s'està fent, vull dir les xerrades (que ja he vist que dijous n'hi ha una i no hi faltaré..) també engegar la Caravana, etc, etc.
I és clar posar al dia el bloc, que l'he tingut abandonat durant tant de temps, i veure els blocs amics de la wilaya catalana, que ja els trobava a faltar, i les fotos que he fet que són més de 800!!! però tot això ichuei ichuei és a dir poc a poc i amb calma.... Ja explicaré més coses del viatge.
14 de novembre 2007
manifestació de Madrid

La zona ocupada com a principal protagonista, crec que això va bé que és important, que ja n'hi ha prou de tortures, prou repressió al Sàhara ocupat.
La Sultana li feia molta il·lusió de participar a la Manifestació, és increible la força d'aquesta dona, dies abans de la Manifestació la vaig veure i ella tossuda que volia anar-hi, que ja es trobava bé, després de passar per dues intervencions quirurgiques i al final hi va anar, i va gaudir dels crits per un Sàhara Lliure.



01 de novembre 2007
Comunicat ACAPS
Les Associacions de defensa dels Drets Humans i de familiars de presos i desaperaguts sahrauis, denuncien els fets comesos a partir de l'any 1975, quan Espanya va abandonar el territori del Sàhara Occidental, després de la firma dels Acord Tripartits de Madrid.
Denuncien que aquesta invasió va frenar i encara frena, el lliure exercici del dret a l'autodeterminació, que la ONU reconeix al poble sahrauí en la Resolució 1514 de l'Assemblea General de la ONU, de desembre de 1960.
Denuncien la permanent violència que ha exercit l'exèrcit colonial marroquí contra el poble sahrauí, començant per la guerra d'invasió que va obligar a abandonar la seva terra a més de 40.000 persones, que van ser perseguides per l'exèrcit i l'aviació marroquí, utilitzant napalm, fósfor blan i bombes de fragmentació.
Denuncien que, 32 anys després, la dura repressió encara perdura. Els activistes sahrauís pateixen detencions arbitràries, judicis sense garanties, els joves obligats a marxar del seu país sota amenaces de represàlies a les seves famílies o són obligats a pujar en pasteres.
Denuncien i denunciem que des del 31 d'octubre de 1975, milers de sahrauís han desaparegut després d'haver estat arrestats per la policia o l'exèrcit colonial marroquí.
Els fets, denunciats per les associacions de defensa dels drets humans i de familiars de presos i desapareguts sahrauís, l'any 2006, impliquen, entre altres, a Dris Bsri (Ex Ministre de l'Interior del Marroc) Yassine Mansouri (excap de la Direcció General d'Estudis i Conseller del Rei del Marroc) i Husni Ben Sliman (General Gran de la Forces Armades Reals). Dos dels inculpats pel jutge Baltasar Garzón, Hamidou Lanigri (Director General de la Seguretat Nacional) i Housni Ben Sliman (General de la Gendarmeria Real del Marroc) a més, van ser condecorats pel Govern d'Espanya, amb la Gran Creu d'Isabel la Católica, fent cas omís als grups de defensa dels drets humans saharauís i a les associacions que, com ACAPS, van protestar per aquest fet i que llavors ja van denunciar la implicació d'aquests, en la matança i en la repressió del poble sahrauí.
Des d'ACAPS, celebrem la iniciativa del jutge Baltasar Garzón, ja que amb ella s'obre el camí de la justícia per al poble sahrauí i esperem que aquest camí continue amb el reconeixement definitius del dret a l'autodeterminació del poble sahrauí.
Des d'ACAPS, també esperem que el Govern d'Espanya, segueixi el camí de la justícia i com els jutges, treballi per restablir la justícia. Aquesta justícia com a estat administrador, passa per garantir el dret dels sahrauís a un referèndum d'autodeterminació, on ells, puguin decidir viure lliures en un Sahara Occidental independent.
És per tot això, també que convidem a tots els homes i dones solidaris amb el poble sahrauí a participar massivament a la manifestació convocada a Madrid, el 10 de novembre, per CEAS-SAHARA, sota el lema, CONTRA LA TORTURA I LA VIOLACIÓ DELS DRETS HUMANS AL SÀHARA.

14 d’octubre 2007
SOTA L'OMBRA DEL DESERT
APROFITEM PER IMFORMAR-VOS QUE DURANT EL CAP DE SETMANA DEL 20 I 21 ENS PODREU TROBAR EN UN ESTAN A LA FIRA DE ST. LLUC D'OLOT.
07 d’octubre 2007
El Sàhara sense filtres
El Sàhara sense filtres és una de les exposicions que hem tingut durant la setmana d'actes de celebració dels 10 anys d'agermanament entre Girona i Farsia, a la Casa de la Cultura de Girona, exposició com bé diu el nom El Sàhara sense filtres, en Toni de Caldes amb les fotos dels viatges que ha fet als campaments, i a la zona alliberada, ens ha sorprés amb les imatges que n'ha triat de les tantes que té. És una mostra de les imatges que podem veure els que baixem als campaments de refugiats sahrauis. Una mostra de les dones, els homes, nens i nenes que viuen a l'exili des de fa més de 32 anys. Una mostra de més d'un centenar de fotografies que ens mostren la realitat dels campaments. Juntament amb els dibuixos fets per Joan Escribà, que amb un viatge que ha fet als campaments ha pogut plasmar el que són els campaments amb una facilitat increïble, dibuixos que amb el seu traç ens transporten al Sàhara, al mig de la hamada de Tinduf. Una mostra més per la lluita del poble sahraui, per a la independència del Sàhara.
Exposició que tindrem a disposició de tothom que vulgui, només cal que ho demaneu.
Una sorpresa per mi l'homenatge a ma mare, na Tere Borin, una mostra de reconeixament i de record a ma mare per part dels companys d'Acaps Girona. Ara que practicament ja farà un any que va morir els hi agraeixo aquest homenatge en nom de tota la familia, en Quimet, la Miriam i jo mateixa la Txell, gràcies companys. Moltes gràcies Toni.
